2024-11-13

Įvedama išankstinė visų per ES išorinę sieną iš Lietuvos išvykstančių krovininių transporto priemonių registracija

Siekiant sureguliuoti kelyje susikuriančias vilkikų eiles prie pasienio kontrolės punktų ir užtikrinti viešąją tvarką Lietuvos pasienyje, nuo gruodžio 1 d. įvedama išankstinė visų krovininių transporto priemonių, išvykstančių iš Lietuvos per Europos Sąjungos (ES) išorės sieną, registracija į elektroninę eilę. Tokiam Susisiekimo ministerijos parengtam nutarimo projektui šį trečiadienį pritarė Vyriausybė.

Įvedus privalomą vilkikų registraciją į elektroninę eilę, tikimasi reikšmingai sumažinti krovininių transporto priemonių, gyvoje eilėje laukiančių kirsti Lietuvos sieną, skaičių. Kaip rodo praktika, didžiausios, iki 900 krovininių vilkikų, arba 23 kilometrų ilgio, eilės susidaro gruodžio ir balandžio mėnesiais, prieš Kalėdų ir Velykų šventes.

„Išankstinis visų krovininių transporto priemonių registravimas į elektroninę eilę – svarbi priemonė, siekiant pagerinti bendrą saugumo lygį pasienyje su Baltarusija ir Rusija ir užtikrinti, kad prie mūsų pasienio kontrolės punktų nebesiformuotų kilometrinės vilkikų eilės. Dabartinėmis geopolitinėmis aplinkybėmis tai yra ypač aktualus klausimas, dėl to glaudžiai bendradarbiaujame ir nuolat palaikome ryšį su visomis atsakingomis institucijomis“, – sako susisiekimo ministras Marius Skuodis.

Visos krovininės transporto priemonės, vykstančios į pasienyje su Baltarusija ir Rusija esančius Medininkų, Šalčininkų ir Kybartų pasienio kontrolės punktus, nuo šiol turės iš anksto rezervuoti pasirinktą sienos kirtimo laiką Eilių valdymo informacinėje sistemoje (EVIS). Jeigu krovininė transporto priemonė atvyks į palaukimo aikštelę neužsirezervavusi sienos kirtimo laiko, ji galės registruotis EVIS vietoje artimiausiam laisvam laikui.

„Eilių valdymo informacinėje sistemoje išorės sienos kirtimo laiko nerezervavusios, bet į pasienio punktus atvykusios krovininės transporto priemonės galės vietoje registruotis artimiausiam laisvam sienos kirtimo laikui. Vis dėlto primygtinai rekomenduojame tai padaryti iš anksto, dar prieš atvykstant į pasienio kontrolės punktus, kadangi tai leistų kur kas geriau prognozuoti vilkikų srautus, o transporto paslaugų teikėjams – geriau planuoti maršrutus ir pristatymo laikus“, – pažymi Pasienio kontrolės punktų direkcijos vadovas Mindaugas Zobiela.

„Siekdama apsaugoti Lietuvos gyventojus ir mažinti kitas Baltarusijos režimo keliamas grėsmes, Lietuva uždarė keturis pasienio kontrolės punktus, tad likusiuose Medininkų ir Šalčininkų pasienio kontrolės punktuose periodiškai ėmė kilti logistinių ir kitokių problemų, kurios trukdė ne tik vežėjams, bet ir apylinkių gyventojams. Todėl sutelktomis institucijų ir savivaldos pastangomis parengtas nutarimas leis efektyviau spręsti transporto bei pasienyje gyvenančių gyventojų iššūkius. Esminis nutarimo įgyvendinimo sėkmės faktorius – glaudus įvairių institucijų bendradarbiavimas, todėl užtikriname nuolatinę mūsų šalies institucijų ir savivaldos tarpusavio koordinaciją“, – teigia Nacionalinio krizių valdymo centro vadovas Vilmantas Vitkauskas.

Lietuvos muitinė, atsakinga už iš Lietuvos ir Europos Sąjungos per Lietuvos pasienį išvežamų prekių kontrolę, taip pat už tarptautinių sankcijų prieš Rusiją ir Baltarusiją vykdymą, tikisi, kad elektroninė vilkikų registracija padės sureguliuoti transporto srautus Lietuvos pasienyje, be to, bus paprasčiau kontroliuoti prekes.

„Išankstinis krovininių transporto priemonių registravimas padės tinkamai suplanuoti muitinės pareigūnų resursus, skirtus deklaracijų ir krovinių tikrinimui muitinės postuose, atsižvelgiant į krovinių srautus, ir taip efektyviau užtikrinti kontrolę bei pagerinti muitinės postų pralaidumą“, – sako Muitinės departamento generalinis direktorius Darius Žvironas.

Šiuo metu, jei savanoriškai registruojantis kirsti sieną sistemoje visi artimiausi laikai užimti, krovininės transporto priemonės vyksta prie pasienio kontrolės punktų ir stoja į gyvą eilę. Tokia situacija, atsižvelgiant į bendrą saugumo lygį pasienyje, sukuria didelę krovininių transporto priemonių koncentraciją, tai sukelia papildomų grėsmių pasienyje.

Vilkikų eilėms reguliuoti Pasienio kontrolės punktų direkcija drauge su kitomis tarnybomis jau taiko nemažai priemonių: Medininkų, Šalčininkų ir Kybartų pasienio kontrolės punktuose plėtojamos transporto palaukimo aikštelės su naujais dušais ir tualetais, statomi kelio ženklai, tvarką pasienyje prižiūri policijos pareigūnai. 

Šalčininkuose esančio pasienio kontrolės punkto prieigose šiemet taip pat baigiama įrengti nauja palaukimo aikštelė, kurioje tilps iki 550 transporto priemonių.